DYSLEKSJA – CZĘŚĆ IV. TERAPIA

Terapia w „DYS-” to STOP! wszystkim ponaglaczom, przyśpieszaczom

Podstawowe zasady terapii. (Bazując na wytycznych opisanych przez Irenę Czajkowską i Kazimierza Herdę.)

  1. Podejście indywidualne w pracy (przynajmniej na początku współpracy) ze względu na bardzo duże zróżnicowanie w odchyleniach ( wieloprzyczynowość) i stopnia nasilenia nieprawidłowości. Potrzeba polisensorycznego uczenia się.
  2. Stosowanie metody małych kroków.
  3. Najpierw eliminacja głębokich zaburzeń oraz czynności/percepcji najsłabiej opanowanych.
  4. Kompensacja zaburzeń, by dziecko nie wykorzystywało „swoich mocniejszych stron” kosztem „słabszych uwarunkowań”. Przeplatanie zajęć: łatwiejsze-trudniejsze.
  5. Systematyczność i duża częstotliwość (najlepiej codzienne krótsze działania niż rzadsze i dłuższe) z poszanowaniem możliwości dziecka uzależnionych od głębokości zaburzenia i jego motywacji wewnętrznej. Nie wolno zamęczać dziecka ćwiczeniami/aktywnościami. WAŻNE SĄ PRZERWY I RELAKS.
  6. Ciągłość oddziaływania psychoterapeutycznego i stawianie na profilaktykę. Dzieci należy uważnie obserwować i wychwytywać nieprawidłowości, by móc je zdiagnozować.
  7. Poszukiwanie i wspieranie w ROZWIJANIU UZDOLNIEŃ.

„MÓW DZIECKU, ŻE JEST DOBRE, ŻE MOŻE, ŻE POTRAFI…” – Janusz Korczak

Zatem, osoba terapeutyzowana potrzebuje przede wszystkim spokoju i relaksu, wyzwalanych przez zabawę, by móc zacząć się koncentrować na poleceniach i zadaniach. Finalnie zyskuje:

  • świadomość swojej wartości i mocnych stron,
  • lepszą samokontrolę,
  • wzrost samooceny,
  • zdecydowanie łatwiejsze rozumienie czytanych treści, poprawę funkcji graficznych i wypowiedzi,
  • zdecydowaną poprawę kondycji zdrowotnej.

Poprawne mówienie wiąże się nierozerwalnie z EMISJĄ GŁOSU, która zależy od:

  • właściwego oddechu,
  • fonacji (przechodzenia powietrza przez pracującą krtań),
  • artykulacji (wypowiadania słów dzięki aparatowi mowy, który stanowi, między innymi, jama ustna i mięśnie twarzy),
  • postawy ciała,
  • intonacji głosu – wznosząco i opadająco,
  • akcentowania,
  • frazowania (stosowanie odpowiednich pauz pomiędzy poszczególnymi frazami-zdaniami).

 Musicie Państwo wiedzieć, że jeśli człowiek jest smutny, płaczący, cierpiący, w stresie, w bólu to nie może praktycznie mówić. Dochodzi wówczas do: skurczu mięśni krtani, mięśnia pierścienno-tarczowego, mięśni gardła oraz twarzy. To tłumaczy jak istotny jest nastrój człowieka, by mógł się wypowiadać.

 Zachęta dla Państwa😊 – Jako lekarz stomatolog musiałam docierać w miejsca trudno dostępne, by wykonać pracę, która dla wielu pacjentów – w ich myślach – była niewyobrażalna… A jednak to „niemożliwe” do zrobienia stawało się możliwe, przy zaangażowaniu obu stron, rzecz jasna.

Oferuję:

  • TERAPIĘ RĄCZEK i RĄK, czyli terapię nieprawidłowości manualnych u dzieci, młodzieży i DOROSŁYCH!,
  • usprawnianie pracy mięśni całego ciała, w tym aparatu mowy – odpowiednio dobrane ćwiczenia, w formie przeróżnych ZABAW,  poprawią komfort życia,
  • POMOC TERAPEUTYCZNĄ w: dysleksji, dysortografii, dyskalkulii, dysgrafii oraz nieumiejętności dzielenia się słowem pisanym należących do specyficznych zaburzeń w uczeniu się,
  • UCZENIE ANALFABETÓW,
  • pomoc pedagogiczną w trudnościach w nauce dowolnego przedmiotu.

Terapia ma finalnie pomóc odnaleźć sens życia w: działaniu, w byciu wśród innych osób dzięki uwierzeniu we własne zdolności i wewnętrzną siłę. To da się zrobić! Czas letnich wakacji jest idealny do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Może dobrze by było to wykorzystać. Zapraszam zatem już w lipcu i sierpniu do radosnej nauki poprzez zabawę, do terapii rączek i rąk.

A teraz… wyobraźcie sobie, że płynnie czytacie, coraz ładniej (czytelnie) piszecie… uczycie się sprawniej. – I jak czujecie się z tym wyobrażeniem? 😉

oraz

  • WSPARCIE OD ZARAZ – W REALNYM ŚWIECIE dla MĘŻCZYZN, kobiet – w związkach lub samotnych, mających poczucie PRZYTŁOCZENIA, OSAMOTNIENIA, OPUSZCZENIA,
  • POMOC W WYSPANIU SIĘ osobom przemęczonym opieką nad własnymi dziećmi/bliskimi. To znaczy, zaopiekowanie się podopiecznymi na czas Państwa snu.

Zainteresowane osoby zachęcam do umówienia się na nieodpłatną wizytę rozpoznającą/ diagnozującą sytuację. Kliknijcie Państwo w zakładkę: KONTAKT.…c.d.n…

 

Czy wiecie, że dyslektykiem był Walt Disney, Amerykanin,  który bardzo, bardzo mocno kochał dzieci i stworzył światowe przedsiębiorstwo-imperium, w którym produkował bajki, filmy dla dzieci i dorosłych. – Oglądając wiele z nich można się śmiać i śmiać bez końca 😊, a to jest przecież świetna gimnastka dla naszego organizmu. Jak się śmiejemy i cieszymy, to później chcemy coś fajnego robić i przy okazji się czegoś nauczyć.

Polecam, Państwu, obejrzeć film: „Ratując Pana Banksa”, reż. John Lee Hancock.

– Jest to historia długiej znajomości Walta Disneya z Pamelą Lyndon Trawers – autorką poczytnych książek dla dzieci, między innymi, „Marry Poppins” – która nie chce się zgodzić na przekazanie praw autorskich do adaptacji filmowej. Walt Disney jest jednak niestrudzony…