DYSLEKSJA – CZĘŚĆ III.
Dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia…

Inne objawy i problemy w „dys-” u nastolatków, młodzieży i dorosłych

  • generalnie NIE LUBIĄ CZYTAĆ, czytają wolniej i wolą czytać po cichu,
  • trudności z intonacją czytanego głośno tekstu, przejęzyczenia przy głośnym czytaniu. Preferują krótkie teksty związane z hobby/zawodem,
  • męczą się przy słuchaniu i czytaniu dłuższych opowiadań,
  • nie rozumieją czytanego tekstu, a zatem nie mogą się uczyć poprzez czytanie,
  • lubią uczyć się obserwując innych lub pytając innych (podejście warsztatowe). – Notabene, JEST TO BARDZO INTELIGENTNE PODEJŚCIE; metody aktywizujące stosują zaangażowani pedagodzy 😊.

Dysortografia TO:

  • robienie błędów ortograficznych, pomimo znajomości zasad pisowni,
  • kłopoty z zapisem dwuznaków i zmiękczeń,
  • pomijanie/dodawanie liter przy pisaniu/czytaniu,
  • przekręcanie słów , zapis fonetyczny-zgodny z wymową, np.: chlep — chleb, robi —robią, sufka—sówka,
  • łączny zapis wyrażeń przyimkowych, np.: potstołem—pod stołem, mamurydach— dach ma rury, wtorbie –– w torbie,
  • rozdzielna pisownia tam, gdzie nie jest to potrzebne, np.: pod––niosłam zamiast – podniosłam, wprzed––pokoju zamiast – w przedpokoju,
  • błędy gramatyczne (liczby, osoby, deklinacja) i stylistyczne,
  • nie lubią pisać; sprawdzian pisemny to ogromny stres, często nie prowadzą zeszytów,
  • desynchronizacja czasowa – brak poczucia czasu, spóźnianie się, roztrzepanie, zmienna koncentracja uwagi: skupienie przeplata się z rozproszeniem. Zapominanie o codziennych obowiązkach, terminach, zobowiązaniach

 

  • ŹLE ZNOSZĄ PRESJĘ CZASU,
  • nieumiejętność radzenia sobie w grupach rówieśniczych – częste zdenerwowania/złości, zwiększenie napięcia mięśniowego, kiedy trzeba coś szybciej zrobić.
  • POWOLNOŚĆ. Należy zaznaczyć, że często są to bardzo wrażliwi ludzie, pracujący w SWOIM TEMPIE, mający swój świat 😊. Niejednokrotnie odnoszą wręcz spektakularne sukcesy, bazując na swojej intuicji i przede wszystkim NA SWOICH TALENTACH, które odkrywa zwykle wrażliwy pedagog,
  • trudność w organizacji dnia/zajęć i zatrzymaniu zajęć (niechęć do przerywania, kiedy coś tak świetnie idzie!),
  • gubienie przyborów szkolnych, zeszytów, podręczników,
  • ucieczka od ludzi z obawy przed oceną,
  • uwielbiają wyzwania i rozwiazywanie problemów, myślą całościowo/globalnie,
  • trudność w szybkim przypominaniu sobie słów oraz łączenia ich w zdania (częste: „mam to na końcu języka”). Wynika to z małych zasobów leksykalnych, unikania mówienia, pisania (osłabienie pamięci roboczej krótkotrwałej),
  • wady wymowy – już przezwyciężone – ujawniają się stale w piśmie, np.: „lowel” zamiast rower,
  • trudności w uczeniu się języka obcego; czasami tym obcym jest właśnie język polski, natomiast z łatwością można nauczyć się, na przykład, języka angielskiego.

Dysgrafia TO:

  • nieumiejętność rysowania tabelek,
  • mylenie kierunku zapisu,
  • niewłaściwy wybór linii w zeszycie; przekraczanie linii,
  • zmienna wielkość i nachylenie liter,
  • trudność w operowaniu pojęciami z zakresu stosunków przestrzennych: góra, dół, przed, za, pod, nad, na, w, obok, w środku, blisko, daleko, około.

Dyskalkulia TO:

  • niemożność poradzenia sobie nawet z łatwymi zadaniami, nierozumienie sensu poleceń oraz pojęć: liczba, masa, objętość,
  • trudność z zadaniami w postaci grafów lub z koniecznością odczytu/zapisu w tabelkach,
  • bardzo szybkie uzewnętrznianie się rezygnacji, zdenerwowania z powodu nieradzenia sobie z negatywnymi emocjami.

 

Nieumiejętność dzielenia się słowem pisanym TO:

  • na prośbę napisania o sobie, o wakacjach, o koledze… otrzymuje się zapis 3-4 zdań bez składni, którego dodatkowo nie da się odczytać. …c.d.n…

 Posłuchajcie Państwo utworu muzycznego: Bluesolar – Believe in Me (Chill Out Mix)


3.