DYSLEKSJA – CZĘŚĆ II. RYZYKO DYSLEKSJI
RYZYKO DYSLEKSJI (oceniane u dzieci 6-7-letnich) – jakie zachowania mogą na to wskazywać?
Problemy z tzw. MOTORYKĄ MAŁĄ, czyli między innymi z:
- czynnościami samoobsługowymi: myciem rączek, szczotkowaniem zębów, czesaniem się, ubieraniem się, wiązaniem sznurowadeł + wiązaniem kokardek, zapinaniem guzików,
- mocnym lub zbyt słabym naciskiem akcesoriami pisarskimi podczas rysowania, malowania, pisania,
- nieumiejętnością posługiwania się nożyczkami podczas wycinania, nawet po zaznaczonej linii.
Problemy z tzw. MOTORYKĄ DUŻĄ, czyli z:
- małą sprawnością ruchową: dziecko słabo biega, skacze, jeździ na rowerze,
- niechęcią do zabaw zespołowych,
- nieudaną zabawą piłką (rzuty, łapanie, toczenie), chodzeniem po linii czy ławeczce (zaburzenia równowagi), skakaniem na jednej nodze.
Zaburzenie funkcji wzrokowych:
- problem z odróżnianiem i zapamiętaniem wszystkich liter oraz liter o kształtach bardzo podobnych lecz inaczej położonych w przestrzeni (np.: b-p-g-d; m-n; t-l-ł; a-o). Dziecko często nie potrafi napisać swojego imienia,
- dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlane:
- zamiast „b” pisze p” lub odwrotnie (p-b) – odbicie względem osi poziomej,
- zamiast: d” pisze „g” lub odwrotnie (g-d)– odbicie względem osi poziomej,
- zamiast „n” pisze „u” lub odwrotnie (u-n) – odbicie względem osi poziomej,
- zamiast „w” pisze „m” lub odwrotnie (m-w) – odbicie względem osi poziomej,
- zamiast „2” pisze „5” lub odwrotnie (5-2) – odbicie względem osi poziomej,
- zamiast „6” pisze „9” , lub odwrotnie – odbicie względem osi poziomej
- literę „E”– pisaną – z brzuszkami – myli z cyfrą „3”,
- odwzorowuje wyrazy przez zapisywanie od strony prawej do lewej,
- zamiast „b” pisze „d” lub odwrotnie – odbicie względem osi pionowej,
- zamiast „g” pisze „p” lub odwrotnie – odbicie względem osi pionowej.
- przestawianie liter, sylab, wyrazów w zdaniu, np.: kot-tok (myślowy), luty-tylu (np.: ludzi), mata-tama,
- mieszanie struktur podobnych graficznie, np.: dom-dam,
- opuszczanie drobnych znaków graficznych (np. w ą, ę) i interpunkcyjnych,
- zapominanie niektórych dużych liter, np.: N, H,
- TRUDNOŚCI w PRZEPISYWANIU z TABLICY, PISANIU ze SŁUCHU i z PAMIĘCI,
- niechęć do układanek, klocków, puzzli lub nieumiejętność układania wg. wzoru. Dziecko tworzy własne kompozycje,
- dziecko niechętnie rysuje, pomimo że jest do tego zachęcane przez rodziców,
- problem z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych (przerysowywaniem rombu ze wzoru),
- wolne tempo czytania, gubienie się w tekście, zgadywanie, przekręcanie/gubienie końcówek, słabe rozumienie treści,
- duża męczliwość podczas pisania lub czytania.
Zaburzenie funkcji językowych (percepcja czyli odbiór):
- dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu, np.: g – k; z – s, dlatego nie dostrzega różnic w parach wyrazów: góra – kura; koza – kosa,
- trudność w odtworzeniu z pamięci układów sekwencyjnych, usystematyzowanych, np.: pory dnia i posiłków, pory roku, nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy, szeregi 4-cyfrowe,
- trudność w wyodrębnieniu głosek w słowach, czyli w analizie głoskowej, np.: b-ą-k,
- trudność w syntezie głoskowej, np.: n-o-s = nos,
- trudność w zapamiętaniu krótkich wierszyków i piosenek oraz z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów.
Zaburzenie funkcji językowych (ekspresja):
- trudność w wypowiedzeniu wszystkich liter alfabetu, po kolei,
- przekręcanie słów (tzw. spuneryzmy): gruczoł-gurczoł, kort-tort, lejce-celej, pole-lepo, zmienia przedrostki w wyrazach, np.: napamiętać zamiast zapamiętać, myli wyrazy o podobnym brzmieniu: sok-kos, rów-wór, mus-sum, len-leń, być-byk, łoś-łom, rak-rok,
- zmiana szyku wyrazów w zdaniu i/lub używa niepoprawnych form gramatycznych w zdaniu.
Zaburzenie uwagi:
- dziecku trudno jest się skupić, łatwo się rozprasza. Dlatego tak ważne jest stworzenie przyjaznego otoczenia do nauki/ pomocy terapeutycznej. …c.d.n…
Posłuchajcie Państwo utworu muzycznego: Synthian – Nina