DYSLEKSJA – CZĘŚĆ II. RYZYKO DYSLEKSJI

RYZYKO DYSLEKSJI (oceniane u dzieci 6-7-letnich)  – jakie zachowania mogą na to wskazywać?

Problemy z tzw. MOTORYKĄ MAŁĄ, czyli między innymi z:

  • czynnościami samoobsługowymi: myciem rączek, szczotkowaniem zębów, czesaniem się, ubieraniem się, wiązaniem sznurowadeł + wiązaniem kokardek, zapinaniem guzików,
  • mocnym lub zbyt słabym naciskiem akcesoriami pisarskimi podczas rysowania, malowania, pisania,
  •  nieumiejętnością posługiwania się nożyczkami podczas wycinania, nawet po zaznaczonej linii.

Problemy z tzw. MOTORYKĄ DUŻĄ, czyli z:

  • małą sprawnością ruchową: dziecko słabo biega, skacze, jeździ na rowerze,
  • niechęcią do zabaw zespołowych,
  • nieudaną zabawą piłką (rzuty, łapanie, toczenie), chodzeniem po linii czy ławeczce (zaburzenia równowagi), skakaniem na jednej nodze.

Zaburzenie funkcji wzrokowych:

  • problem z odróżnianiem i zapamiętaniem wszystkich liter oraz liter o kształtach bardzo podobnych lecz inaczej położonych w przestrzeni (np.: b-p-g-d; m-n; t-l-ł; a-o). Dziecko często nie potrafi napisać swojego imienia,
  • dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlane:
  • zamiast „b” pisze p” lub odwrotnie (p-b) – odbicie względem osi poziomej,
  • zamiast: d” pisze „g” lub odwrotnie (g-d)– odbicie względem osi poziomej,
  • zamiast „n” pisze „u” lub odwrotnie (u-n) – odbicie względem osi poziomej,
  • zamiast „w” pisze „m” lub odwrotnie (m-w) – odbicie względem osi poziomej,
  • zamiast „2” pisze „5” lub odwrotnie (5-2) – odbicie względem osi poziomej,
  • zamiast „6” pisze „9” , lub odwrotnie – odbicie względem osi poziomej
  • literę „E”– pisaną – z brzuszkami – myli z cyfrą „3”,
  • odwzorowuje wyrazy przez zapisywanie od strony prawej do lewej,
  • zamiast „b” pisze „d” lub odwrotnie – odbicie względem osi pionowej,
  • zamiast „g” pisze „p” lub odwrotnie – odbicie względem osi pionowej.
  • przestawianie liter, sylab, wyrazów w zdaniu, np.: kot-tok (myślowy), luty-tylu (np.: ludzi), mata-tama,
  • mieszanie struktur podobnych graficznie, np.: dom-dam,
  • opuszczanie drobnych znaków graficznych (np. w ą, ę) i interpunkcyjnych,
  • zapominanie niektórych dużych liter, np.: N, H,
  • TRUDNOŚCI w PRZEPISYWANIU z TABLICY, PISANIU ze SŁUCHU i z PAMIĘCI,
  • niechęć do układanek, klocków, puzzli lub nieumiejętność układania wg. wzoru. Dziecko tworzy własne kompozycje,
  • dziecko niechętnie rysuje, pomimo że jest do tego zachęcane przez rodziców,
  • problem z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych (przerysowywaniem rombu ze wzoru),
  • wolne tempo czytania, gubienie się w tekście, zgadywanie, przekręcanie/gubienie końcówek, słabe rozumienie treści,
  • duża męczliwość podczas pisania lub czytania.

Zaburzenie funkcji językowych (percepcja czyli odbiór):

  • dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu, np.: g – k; z – s, dlatego nie dostrzega różnic w parach wyrazów: góra – kura; koza – kosa,
  • trudność w odtworzeniu z pamięci układów sekwencyjnych, usystematyzowanych, np.: pory dnia i posiłków, pory roku, nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy, szeregi 4-cyfrowe,
  • trudność w wyodrębnieniu głosek w słowach, czyli w analizie głoskowej, np.: b-ą-k,
  • trudność w syntezie głoskowej, np.: n-o-s = nos,
  • trudność w zapamiętaniu krótkich wierszyków i piosenek oraz z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów.

Zaburzenie funkcji językowych (ekspresja):

  • trudność w wypowiedzeniu wszystkich liter alfabetu, po kolei,
  • przekręcanie słów (tzw. spuneryzmy): gruczoł-gurczoł, kort-tort, lejce-celej, pole-lepo, zmienia przedrostki w wyrazach, np.: napamiętać zamiast zapamiętać, myli wyrazy o podobnym brzmieniu: sok-kos, rów-wór, mus-sum, len-leń, być-byk, łoś-łom, rak-rok,
  • zmiana szyku wyrazów w zdaniu i/lub używa niepoprawnych form gramatycznych w zdaniu.

Zaburzenie uwagi:

  • dziecku trudno jest się skupić, łatwo się rozprasza. Dlatego tak ważne jest stworzenie przyjaznego otoczenia do nauki/ pomocy terapeutycznej. …c.d.n…

 

Posłuchajcie Państwo utworu muzycznego: Synthian – Nina